Μετά από γενικά μεγάλες περιόδους σχετικής άνεσης στις Προμήθειες κατά τις οποίες οι τιμές υποχωρούν, ακόμα και οι επιχειρήσεις που είχαν βρει τον τρόπο να «ξεκλειδώνουν» αξία δυσκολεύονται να το κάνουν, καθώς τα περιθώρια κάποια στιγμή στενεύουν.

Ορισμένες από αυτές μπορεί να στρέφονται σε μια πιο στρατηγική προσέγγιση, που έχει στην πρώτη γραμμή την ψηφιοποίηση, αλλά μπορεί επίσης να περιλαμβάνει την αλυσίδα αξίας, νέες ή καλύτερες τεχνικές ελέγχου και ανάλυσης δαπανών, έλεγχο της ζήτησης, βελτιστοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας, κλπ. Οι περισσότερες, ωστόσο, ως στρατηγικά ανώριμες, στα πρώιμα στάδια της στρατηγικής ωριμότητας και δυσκολεύονται να βρουν το «κλειδί» για τη δημιουργία αξίας. Προσπαθούν δηλαδή μέσω του συνετού sourcing σε τακτικό επίπεδο, να εξασφαλίσουν την ομαλή λειτουργία της επιχείρησης – κάτι που απλά αφήνει τα περιθώρια αντίδρασης στις συνθήκες. Ή στην καλύτερη περίπτωση, με βελτιστοποίηση και αυτοματοποίηση του sourcing, εισαγωγή της έννοιας Συνολικό Κόστος Απόκτησης (Total Cost of Ownership) και διαχείριση της ζήτησης (Demand Management).

Για να είναι εφικτή όμως η κατάκτηση της αλυσίδας αξίας (value chain) απαιτείται στρατηγική αντιμετώπιση, με ώριμη διαχείριση κατηγοριών που διαχέεται σε όλες τις λειτουργίες, ώστε να παρέχει στρατηγικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Οι επιχειρήσεις που λειτουργούν σε αυτό το επίπεδο σίγουρα σχεδιάζουν τις προμήθειες με βάση την αλυσίδα αξίας. Ιεραρχούν τις ανάγκες τους σε συνεργασία των Προμηθειών με την Παραγωγή, το R&D, το Marketing, και με άλλους εσωτερικούς πελάτες, φροντίζοντας να παραμένουν ευέλικτες. Ευθυγραμμίζουν τις Προμήθειες με τις εταιρικές ανάγκες. Χρησιμοποιούν σύγχρονα εργαλεία για να μεταχειρίζονται δεδομένα και να τα αναλύουν ώστε να αποκτούν ορατότητα και προοπτική στις κατηγορίες δαπανών. Καταστρώνουν σαφή οδικό χάρτη για την πορεία που θέλουν να ακολουθήσουν τα επόμενα 2-3 έτη, την οποία ελέγχουν και εμπλουτίζουν με τη συσσωρευόμενη εμπειρία στην πορεία.

Όλα ξεκινούν με ένα όραμα για την κατεύθυνση που θέλουν να τραβήξουν οι Προμήθειες τα επόμενα 2,3 ή 5 έτη, για να μπορούν να υποστηρίξουν τις ανάγκες της επιχείρησης. Εξετάζοντας τους κρίκους της αλυσίδας αξίας, αναγνωρίζονται τα βήματα που πρέπει να γίνουν και ο βαθμός ανάλυσης που απαιτείται. Έτσι, αποκομίζεται μια συνεκτική εικόνα των αλληλεξαρτήσεων ανάμεσα στα συστατικά της αλυσίδας αξίας, εντός και εκτός της επιχείρησης.

Η τεχνολογία και τα εξειδικευμένα εργαλεία έρχονται να συνεισφέρουν με στόχο την ευκολία στη διαχείριση των κατηγοριών για την παραγωγή στρατηγικών, την ελαχιστοποίηση του χρόνου που αυτή απαιτεί, και με την πληρότητα και λεπτομέρεια που θα την κάνουν αποτελεσματική.

 

Image designed by Graphiqastock / Freepik 

του Παναγιώτη Τσαλουχίδη, Strategic Account Manager της Actum