Οι πέντε δυνάμεις του Porter είναι ένα πλαίσιο που χρησιμοποιείται για την ανάλυση του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος ενός κλάδου. Βοηθά τις επιχειρήσεις να κατανοήσουν τους διάφορους παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την κερδοφορία τους.

Όταν εφαρμόζουμε αυτό το πλαίσιο από την οπτική των Προμηθειών, μας βοηθά να αξιολογήσουμε τη δυναμική ισχύος στην αγορά που μπορεί να επηρεάσει την ικανότητά μας να διαπραγματευόμαστε ευνοϊκούς όρους με τους προμηθευτές.

Δείτε πώς αναλύεται:

1. Ισχύς προμηθευτή

  • Τι σημαίνει: Εξετάζει πόση δύναμη έχουν οι προμηθευτές για να αυξήσουν τις τιμές, να μειώσουν την ποιότητα ή να περιορίσουν τη διαθεσιμότητα προϊόντων και υπηρεσιών.
  • Οπτική Προμηθειών: Εάν υπάρχουν λίγοι προμηθευτές ή εάν οι προμηθευτές προσφέρουν κάτι μοναδικό, έχουν περισσότερη δύναμη, γεγονός που μπορεί να μας δυσκολέψει να διαπραγματευτούμε ευνοϊκούς όρους. Η κατανόησή της μας βοηθά να αποφασίσουμε εάν πρέπει να αναπτύξουμε εναλλακτικούς προμηθευτές, να κλειδώσουμε μακροπρόθεσμες συμφωνίες ή να αναζητήσουμε τρόπους μείωσης της εξάρτησης από έναν μόνο προμηθευτή.

 

2. Αγοραστική δύναμη

  • Τι σημαίνει: Εξετάζει πόση δύναμη έχουν οι αγοραστές (δηλαδή εμείς ή η εταιρεία μας) έναντι των προμηθευτών. Είναι η άλλη πλευρά της ισχύος του προμηθευτή.
  • Οπτική Προμηθειών: Εάν αγοράζουμε σε μεγάλους όγκους ή είμαστε ένας από τους σημαντικότερους πελάτες του προμηθευτή, έχουμε περισσότερη δύναμη να διαπραγματευτούμε καλύτερες τιμές, υψηλότερη ποιότητα ή καλύτερη εξυπηρέτηση. Εάν είμαστε ένας μικρός αγοραστής σε μια αγορά με πολλούς προμηθευτές, έχουμε λιγότερη δύναμη και η στρατηγική μας μπορεί να επικεντρωθεί στην οικοδόμηση σχέσεων ή στη συγκέντρωση ζήτησης για να αυξήσουμε την επιρροή μας.

 

3. Ανταγωνιστική αντιπαλότητα

  • Τι σημαίνει: Αξιολογεί το επίπεδο ανταγωνισμού μεταξύ των υφιστάμενων εταιρειών του κλάδου. Ο υψηλός ανταγωνισμός συχνά οδηγεί σε πολέμους τιμών, βελτιωμένα προϊόντα και υπηρεσίες.
  • Οπτική Προμηθειών: Εάν οι προμηθευτές μας βρίσκονται σε έναν εξαιρετικά ανταγωνιστικό κλάδο, μπορεί να είναι πιο πρόθυμοι να μας προσφέρουν καλύτερες προσφορές για να μας κερδίσουν ή να διατηρήσουν τη δουλειά μας. Από την άλλη, εάν ο κλάδος είναι συγκεντρωμένος και κυριαρχείται από λίγους παίκτες, ενδέχεται να έχουμε λιγότερα περιθώρια διαπραγμάτευσης.

 

4. Απειλή υποκατάστατων

  • Τι σημαίνει: Εξετάζει πόσο εύκολο είναι για τους πελάτες να στραφούν σε διαφορετικό προϊόν ή υπηρεσία που εκτελεί την ίδια λειτουργία.
  • Οπτική Προμηθειών: Εάν υπάρχουν πολλά εναλλακτικά προϊόντα ή προμηθευτές που μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες μας, έχουμε μεγαλύτερη μόχλευση. Μπορούμε να στρέψουμε τον έναν προμηθευτή εναντίον του άλλου ή να στραφούμε σε ένα εντελώς διαφορετικό προϊόν εάν αυξηθούν οι τιμές ή μειωθεί η ποιότητα. Εάν τα υποκατάστατα είναι περιορισμένα, οι προμηθευτές μπορεί να έχουν περισσότερη δύναμη από εμάς.

 

5. Απειλή νεοεισερχομένων

  • Τι σημαίνει: Εξετάζει τις δυνατότητες νέων εταιρειών να εισέλθουν στην αγορά και να αυξήσουν τον ανταγωνισμό.
  • Οπτική Προμηθειών: Εάν είναι εύκολο για νέους προμηθευτές να εισέλθουν στην αγορά, θα μπορούσαμε να αναμένουμε μεγαλύτερο ανταγωνισμό μεταξύ των προμηθευτών, κάτι που μπορεί να είναι επωφελές για εμάς όσον αφορά την τιμολόγηση και τις επιλογές. Αντιστρόφως, εάν υπάρχουν υψηλά εμπόδια εισόδου (όπως υψηλές κεφαλαιακές απαιτήσεις ή αυστηροί κανονισμοί), οι υφιστάμενοι προμηθευτές ενδέχεται να έχουν μεγαλύτερο έλεγχο, περιορίζοντας τις επιλογές μας και αυξάνοντας τον κίνδυνο για τις προμήθειές μας.

Πώς συνδέονται όλα μαζί:
Αναλύοντας αυτές τις πέντε δυνάμεις, μπορούμε να κατανοήσουμε καλύτερα το τοπίο των προμηθειών. Αυτό μας βοηθά να αναπτύξουμε στρατηγικές για τη βελτιστοποίηση της αλυσίδας εφοδιασμού μας, τη διαπραγμάτευση καλύτερων συμβάσεων, τη διαχείριση κινδύνων και τελικά τη μείωση του κόστους.

Για παράδειγμα, εάν διαπιστώσουμε ότι η ισχύς των προμηθευτών είναι υψηλή και ο ανταγωνισμός είναι χαμηλός, θα μπορούσαμε να εξετάσουμε μακροπρόθεσμες συμφωνίες ή συνεργασίες για να εξασφαλίσουμε ευνοϊκούς όρους. Αντίθετα, εάν η αγοραστική δύναμη και ο ανταγωνισμός είναι υψηλοί, θα μπορούσαμε να επικεντρωθούμε στο να στρέψουμε τους προμηθευτές ο ένας εναντίον του άλλου για να πετύχουμε την καλύτερη συμφωνία.


Από το 1979 που πρωτοδημοσιεύτηκε το πλαίσιο των πέντε δυνάμεων του Porter μας επιτρέπει -από την οπτική των Προμηθειών- να λαμβάνουμε πιο ενημερωμένες αποφάσεις που ευθυγραμμίζονται με τους γενικούς στρατηγικούς στόχους της εταιρείας μας.



image copyright: Management Week